час роботи: пн - нд 9 - 19 русукр
Iнші
Статтi

Важливо знати

Типи колісних дисків

Сьогодні виділяють два типи колісних дисків: легкосплавні та стальні. Легкосплавні колісні диски, в свою чергу, поділяють на дві великі групи за матеріалом, з якого їх роблять: сплави на основі алюмінію або сплави на основі рідкісних металів (магній або титан). Однак титанові і магнієві катки зустрічаються все рідше і рідше: ці матеріали дорогі у виробництві і примхливі в експлуатації. Тому сьогодні бал правлять алюмінієві колеса. Також є кілька методів виробництва легкосплавних дисків: легкосплавні литі (звичайне виливання, найшвидчий та недорогий спосіб), ковані легкосплавні (виливання під тиском, диск виходить міцніше і легше, але дорожче), легкосплавні катані (виливок з розкочуванням обода, щось середнє між двома описаними вище) і складові колісні диски (складається з трьох частин, з'єднаних у обода безліччю маленьких болтів). Звичайні штамповані сталеві катки набагато простіші в своєму виробництві. Із заліза методом штампування виходять дві частини диска, які потім з'єднуються між собою електрозварюванням. Для того, щоб захистити сталеві колеса від подальшої іржі, їх покривають фарбою, зазвичай у чорний або сріблястий колір.

Переваги і недоліки різних типів колісних дисків

Головна перевага будь-яких легкосплавних колес випливає з їх назви - вони помітно легше звичайних сталевих коліс. Різниця у вазі одного диска становить від 1-2 кг для невеликих катків розміром 13-14 дюймів і може досягати 3-5 кг для диска розміром 15-16 дюймів. Тобто "на коло" чотири легкосплавних колеса дозволяють виграти до 20 кг, причому виграти там, де це найбільш важливо - в ходової частині, в області так званих "непідресорених". Адже зниження "непідресорених мас" позитивно впливає на термін служби підвіски, комфорт при їзді, чутливість і чіткість керування автомобілем. Також легкосплавні колісні диски мають ще одну перевагу - завдяки великим отворам між спицями вони дозволяють краще охолоджувати гальмівні механізми автомобіля.

Однак і сталеві колеса мають свої козирі. Перш за все - це "піддатливість" металу: при сильному ударі об край ями або велику бровку такий диск зазвичай лише гнеться, і згодом його геометрію можна легко виправити. При схожому ударі дешевий литий легкосплавний каток може просто розколотися, і доведеться його заварювати, що назавжди порушить структуру матеріалу. Тому слід вибирати якісні і відповідно більш дорогі литі або навіть ковані/катані диски (але вони ще дорожче), які успішно протистоять нашим непростим дорогам. І тут стає помітною інша перевага сталевих коліс - їх ціна. Вона в рази менша, ніж ціни на аналогічні за розміром легкосплавні катки.

Позначення розмірів і параметрів колісних дисків

Колісні диски

Тепер, коли стало легше визначитися з типом і матеріалом коліс, а також їх виробниками, слід звернути увагу на розмір коліс. Відправною точкою слугує штатний розмір катків, і краще дотримуватися цих розмірів або розмірів, зазначених як альтернатива в інструкції з експлуатації автомобіля. Але що означають ці розміри, набори букв і цифр? Будь-який колісний диск - будь-то легкосплавний або сталевий штампований - складається з декількох основних елементів: обода, куди встановлюється шина; серцевини, якою кріпиться сам каток до підвіски автомобіля; спиць, які з'єднують обід і серцевину. Так ось, розмір диска описує параметри всіх цих частин.

Індекси і цифри, вказані в назві диска, фактично описують всі його основні параметри. Наприклад, розглянемо позначення BBS 123 (R15 W6.5 PCD4x100 ET35 DIA65). Також диск може позначатися як BBS 123 (6.5x15 PCD4x100 ET35 DIA65), тобто два перших параметра записано в зворотному порядку. Логічно, що BBS - це торгова марка, а 123 - вказівка моделі. А от далі починається найцікавіше:

  • R15 - вказівка діаметру обода диска в дюймах, це діаметр обода диска і, відповідно, діаметр покришки, яка на нього одягається;
  • W6.5 - зазначення ширини обода колеса в дюймах. Відповідно, це посадковий розмір шини на диск, аналог ширини шини в мм; PCD4x100 - посадковий розмір вже самого диска на колісну маточину, який описує кількість болтів для кріплення диска (в даному випадку їх 4) і розташування цих болтів на колі (в даному випадку діаметром 100 мм);
  • ET35 - виліт диска, тобто зміщення диска ближче до центру машини (записується ЕТ35, зміщення на 35 мм), або далі, назовні від центру машини (записується зі знаком мінус, у вигляді ЕТ-35, аналогічно 35 мм);
  • DIA65 - посадковий отвір диска, тобто це отвір по центру диска, яким він одягається на колісну маточину, записується в мм, у даному випадку дорівнює 65 мм;

Слід розуміти, що серед цього набору знаків і цифр немає "зайвих буквочок", кожен пункт за щось відповідає і не дозволить фамільярного ставлення до себе. Основні параметри - діаметр і ширина диску - фактично описують розмір шини, яку можна встановити на диск. Вибери диски побільше і/або ширше - і доведеться купувати більшу шину, яка, в свою чергу, може затирати за колісні арки. Колісний диск з отворами під 4 болта неможливо встановити на автомобіль, розрахований на 5-болтові катки - на ці параметри чітко вказує посадковий розмір "під болти" (PCD). Ігри з вильотом (ЕТ) призводять до підвищення навантаження на підшипники колісної маточини і швидкого зносу деталей ходової частини. У підсумку гарний, але "неправильний" по вильоту диск може потягнути за собою дорогий ремонт підвіски. Нарешті, центральний отвір (DIA) також слід підбирати максимально близьким до оригіналу. Звичайно, якщо отвір у диску занадто великий, а маточина маленька, то можна встановити між ними проставочні шайби, але бажано, щоб вони були мінімальні. Благо, сьогодні один диск з одним діаметром і шириною часто випускається відразу з декількома розмірами PCD, ET, і DIA.

Види колісного кріплення

Кріплення коліс до маточини автомобіля може бути здійснено болтами або гайками зі шпильками, жорстко закріпленими в маточині (Малюнок 1).

Колісні кріплення

  • Гайка з конічною притискною частиною і болт;
  • Гайка з конічною притискної частиною, підголовком і болтом;
  • Гайка зі сферичною притискною частиною, підголовком і болтом.
  • Конусні або сферичні притискні частини болтів і гайок повинні збігатися з відповідними отворами в диску колеса, щоб забезпечувати правильне центрування;
 

Колісні кріплення

З малюнка 2 видно, що, коли колесо закріплене тільки торцями гайок, колесо може при русі вислизнути, кріплення колеса послабиться, отвори і шпильки будуть розбиті. Можна навіть втратити колесо, що досить небезпечно на великій швидкості.

Затиснутий торцем гайки (замість конуса) каток, тримається "на чесному слові" і вислизне, коли автомобіль поїде. Коли колесо кріпиться болтами, така можливість практично виключена. Хоча колесо встановлюється в цьому випадку важче, ніж у варіанті, описаному вище. Посадкові поверхні дисків і маточин потрібно очистити і нанести тонкий шар мастила, не зайвим буде змастити різьблення гайок і болтів.

 

Колісні кріплення

На Малюнку 3 видно, що для кріплення литих і кованих коліс використовуються більш довгі болти, так як каток такого колеса товстіший за сталевий штампований. Крім того, твердість матеріалу легкосплавних коліс нижче сталевих, тому з часом (через мікронерівності диска в місці контакту з болтами або маточинами при установці) з'єднання послаблюється, і, щоб уникнути пошкодження коліс, потрібно через деякий час після їх встановлення на авто підтягнути болти кріплення.

 

Експлуатація колісних дисків

Також слід згадати і про догляд за колесами, наведемо кілька основних правил. По-перше, катки, і легкосплавні литі, і залізні штамповані, слід періодично промивати на автомобільній мийці, нагадувати мийнику про це. Адже колісні диски часто забруднюються дрібним пилом від гальмівних колодок, і якщо його періодично не змивати, то з часом цей пил буквально-таки приклеїться до внутрішньої поверхні колеса, і прибрати його буде дуже і дуже важко. По-друге, знову ж таки, всі колісні диски слід підфарбовувати при пошкодженні їх фарби об каміння або бордюри. Адже в сталевих фарба служить для захисту заліза від можливої корозії при контакті з водою, а в легкосплавних дисках фарба захищає алюмінієвий сплав від контакту з агресивним зовнішнім середовищем (танучий сніг з сіллю, патьоки масла або бензину у воді) і схожої електрохімічної корозії.

21 січня 2015
ЗАМОВИТИ ЗВОРОТНІЙ ДЗВІНОК
Введіть Ваше ім'я і номер телефону. Наш оператор зв'яжеться з Вами в найкоротші терміни.

* Ваше ім'я
* Ваш телефон
Бажаний час дзвінка
замовити
Повідомити про наявність
* Ваш контактний телефон
замовити
Интернет-магазин шин и дисков
г. Харьков, ул.Морозова 13-б оф.614время работы: пн-вс 9 - 19 61000 Украина, Харьков
+38 (057) 766-36-47, +38 (068) 777-19-08, +38 (099) 777-19-08 diskinfo2@gmail.com